Nyhetsbrev Brf Hemmaplan 2024-08-29

Styrelsens sammansättning
Vi har konstituerat styrelsen för verksamhetsåret och fram till nästa stämma. Till dess att de
nya stadgarna är antagna är ledamöterna valda på ett år – därefter blir mandatperioden 2 år.
Styrelsen:
Ordförande: Thomas Nordqvist
Vice ordförande: Johan Svensson
Ekonomiansvarig: Eva Hansen
Hemsida – kommunikation: Sara Unkel
Ledamot: Susanne Frank
Suppleant: Dan Emmertz
Suppleant: Agneta Rosdahl

Valberedning
Vi är nu inne på det andra verksamhetsåret utan valberedning vilket inte är bra. Det är ett av
föreningens viktigaste uppdrag att ta fram och föreslå nya styrelseledamöter. Frågan har ställts
vid upprepade tillfällen men måste ställas igen – är någon intresserad? Hör i så fall av er till
styrelsen på brfhemmaplan@gmail.com.


Laddstolparna i garaget
Ni som läst Dagens industri den senaste veckan har säkert läst rubriken hundratals brf:er i
kläm, efter laddbolagets kollaps. Detta har tyvärr även drabbat oss, enligt den bouppteckning
vi fått från rekonstruktören har vi en fordran på 12,5 tkr - vi räknar i dagsläget inte med att få
ut något när rekonstruktionen avslutas. Föreningen har ett så kallat tjänsteavtal sedan länge
med Kraftringen som använt sig av Eaways som underleverantör, vi har inte haft något avtal
direkt med Eaways.
Hur gör vi då framöver? Kraftringen har sagt upp avtalet med Eaways och har tagit fram en
ny samarbetspartner som heter RE&Go AB. Vi har en förhoppning att inom kort ingå ett avtal
direkt med RE&Go.
Vi hoppas på en snar lösning och återkommer till berörda när vi har ett acceptabelt avtal på
plats.

Skötselavtal för inglasning
Brf Hemmaplans styrelse ser ett behov av att reglera och förtydliga ansvarsfördelningen
mellan bostadsrättshavaren och bostadsrättsföreningen. Vi har därför uppdraget åt HSB:s
jurister att ta fram ett avtal som reglerar detta förhållande. Avtalet innebär i korthet att
bostadsrättsinnehavaren ansvarar användning, underhåll eller nedmontering av inglasningen
liksom för person- eller sakskada på tredje man eller dennes egendom till följd av montering,
användning, underhåll eller nedmontering av inglasningen. Ni är välkomna med frågor om
detta till brfhemmaplan@gmail.com.
Avtalen är på väg att distribueras ut till berörda.

Andrahandsuthyrning
Den som har planer på att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand måste skicka in en ansökan till
Brf Hemmaplans styrelse i god tid innan uthyrningen påbörjas – detta för att undvika otillåten
uthyrning. Vi tar då ställningen till huruvida den angivna orsaken är godtagbar eller ej.


Upphandling
Styrelsen inledde ett arbete under försommaren med att ta in offerter avseende såväl den
ekonomiska som tekniska förvaltningen. Vid en utvärdering kan vi konstatera att den
ekonomiska förvaltningen är utmärkt skött medan den tekniska förvaltningen brister från tid
till annan i utförande och kvalitet. Problemet är att föreningens uteområde, gräsmattor och
rabatter är för många leverantörer ett litet uppdrag – en del vill inte ens lämna offert. Det
finns såklart stordriftsfördelar om samtliga föreningar på området använder samma leverantör.
Vi kommer att ta upp frågan i samfälligheten för att utröna om vi kan göra en gemensam
upphandling. Samfälligheten ansvarar i huvudsak för underhåll och skötsel av gatorna
Finalgatan och Mittlinjen.


Nyhetsbrev och kommunikation
Vi funderar på att framöver distribuera ut nyhetsbrev och annan information dels via
hemsidan dels via mailutskick. Det är ett tidskrävande och icke miljövänligt hantverk att
trycka upp och distribuera ut ett drygt hundratal dokument. Kom gärna med synpunkter på
brfhemmaplan@gmail.com


Miljörummet
Vi har ett gemensamt ansvar för hanteringen i soprummet. Föreningen får ofta tilläggsfakturor
för att vi felsorterat eller att kärlen är överfulla. Locken måste gå att stänga på kärlen om inte
ta kärlet intill.

Brf Hemmaplans styrelse